Hazánkban a gyerekek 10-15% tanulásban akadályozott. Egyrészt az enyhén értelmi fogyatékosok, másrészt azok, akiknél az organikus háttér nem adott, de tanulási képességeikben tartósan és súlyosan akadályozottak. A tanulási problémáknak 3 területét különböztetjük meg:

  • gyenge teljesítmény (időszakos tanulási probléma pl. hiányzás miatt)
  • tanulási zavart (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)
  • tanulási akadályozottságot: ami egy tartós és súlyos, a tanulás egészét érintő állapot

A tanulásban akadályozott gyerekek egy részénél nemcsak organikus vagy genetikai akadály áll fenn, hanem sok esetben még egy szociális akadály is. Előfordulhatnak szülési sérülések, amelyeknek a későbbiekben lehetnek a tanulásban következményei, de ritka, hogy a tanulásban akadályozottság alapelemei már születéskor megjelenjenek. Különösen mozgás tekintetében tűnik fel , hogy nem mászik, úgy mint társai, vagy később kezdi el. A mozgás kapcsolja össze az idegrendszer különböző területeit. Ezekre óvódás korban lehet felfigyelni. Magyarországon először Nevelési Tanácsadóba irányítják a szülőket a gyermekkel. Ha itt súlyosnak találják a problémát, akkor tovább küldik a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottsághoz, ahol diagnosztizálják az értelmi fogyatékosságot. Kérdés: milyen iskolában kezdje meg a tanulmányait?

Magyarországon kétféleképp történhet:

  • gyógypedagógiai iskolába kerül
  • befogadó(integráló) általános iskolába, ahol biztosítottak a feltételek az ő megsegítésére

2004-ben alakultak az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények (EGYMI). Tehát a befogadó óvódákba, iskolákba utazó gyógypedagógus megy.  A tapasztalatok azt mutatják, hogy ott sikeres az ellátás, ahol a befogadó intézmény és az EGYMI között szoros az együttműködés. Fontos, hogy a tanítási óra differenciáltan, egyénre szabottan folyjék akkor is, ha ott van a gyógypedagógus, és akkor is, ha nincs.Alsó tagozatban a tanulásban akadályozott gyerekek számára a betűk elsajátítása elhúzódhat a harmadik év végéig. Ugyan ezek a gondok jelentkeznek a számok területén. A helyes attitűd a befogadó intézmény részéről, ha alapvetően motiválni akar és nem tetten érni, hol téveszt a gyerek. Ha a pedagógusnak természetes, hogy különbözőek a gyerekek és néha hibázhatnak, akkor a kisiskolás számára is természetes, hogy van olyan osztálytársa, akinek a tanulás nem megy jól. A felső tagozaton nőhet a tanulási olló, mert egyre több olyan dolgot kell befogadni, ami egy tanulásban akadályoztott gyermeknek gondot jelent.Arra kell figyelni, hogy az eltérő érés és érdeklődés miatt nekik is legyenek megfelelő barátaik.

A jogszabály előírja a fogyatékosságra felkészült, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus biztosítását. Osztálylétszám számításkor kettőnek illetve háromnak számítanak. Számukra ingyenes a nekik kialakított tankönyv. A törvény rendelkezik a számukra előírt egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs foglalkozások számáról.

B. E.