Az óvodáskor jellemzői |
Ahogy kisgyermekből egyre fejlettebb óvodáskorú gyerek válik, úgy mennek végbe jelentős minőségi változások megismerő folyamataiban is. Játéktevékenységei révén egyre több és mélyebb értelmű tapasztalatra tesz szert, melynek során egyre jelentősebb szerepet kap a beszéd. Az óvodások fokról-fokra egyre kitartóbbá, állhatatosabbá válnak a tevékenységeik végzése során. Szándékos figyelmük, emlékezetük, megfigyelésük egyre magasabb szintre jut, melyek a későbbi iskolai életnek is előfeltételei. |
ÉRZÉKELÉS, ÉSZLELÉS:
Érzékszerveik (szem:látás, fül:hallás, bőr:tapintás, orr, nyelv: szaglás-ízlelés, valamint a mozgás-egyensúlyérzékelés) külsőre már a felnőttekéhez hasonlóak, ám működésük még nem olyan kifinomodott. Ez csak sok-sok tapasztalás útján érhető el. Irányított játékkal nagyban elősegíthetjük a gyermek érzékelésének, észlelésének fejlődését. (Pl.: tapintási érzékelés fejlesztése "Mi van a zsákban?" játékkal, ill. "Ügyes boci" társasjátékkal. Hallási érzékelés fejlesztése "Erre csörög a dió" vagy "Kinek a hangját hallod?" játékkal, hangszer felismeréssel. Szaglás és ízlelés fejlesztésére: pl. gyümölcsök felismerése illatuk, ízük alapján. Mozgás és egyensúlyérzékelés mindennemű mozgásos játék által.)
Az óvodás észlelési folyamatai közül legnagyobb szerepe a látási észlelésnek van. Óvodáskor elején az érzelmi szinkrétizmus ( érzelmi alapon való kiemelés) jellemző, míg óvodáskor végére ez átvált értelmi szinkrétizmusba. Előbbiek azt jelentik, hogy míg kezdetben azt a részletet, esetleg lényegtelen tulajdonságot figyeli meg a szemlélt dolgokból, ami őt érzelmileg valamiért megragadta, később megfigyelése tudatosabbá, célirányosabbá, tervszerűbbé válik. (Nem arra helyezi a hangsúlyt, ami számára érdekes, hanem amit logikusan fontosnak vél.) Az óvodás gyermek megfigyelő tevékenysége nem csak logikusabb, célirányosabb, de tartósabb is lesz az évek múlásával. Míg egy 3-4 éves átlag 6 percig képes megfigyelni valamit, addig egy 6 éves több, mint 12 percen át szemrevételez egy-egy dolgot.
Az óvodás gyermek időészlelése eleinte kimondottan fejletlen. Bár a "most" fogalmával már tisztában van, de a "tegnap, holnap, később",... stb. kifejezések még nem világosak számára. Ez óvodáskor végére kezd kikristályosodni, s ennek fejlesztése is kiemelt feladatot kell, hogy jelentsen az iskolára való felkészítés folyamatában.
A cikk folytatása itt olvasható: gyerekabc.hu
Utolsó kommentek