A gyermek a rajzaival olyan üzenet közvetít, amit más módon nem is igen tudna kifejezni. Rajzok által próbálja saját magában elrendezni és feldolgozni az átélt eseményeket. A rajzolás tehát rendszerező és esetenként gyógyító hatást gyakorol a gyermeki lélekre.
A rajzolás és a festés egyik nélkülözhetetlen előfeltétele a rajzeszköz megfelelő mozgatása. A másik a rajzolni vágyás és a lerajzolni kívánt dologról való tudás. Mindegyiket szükséges fejleszteni, vagyis egyre magasabb szintre emelni.
A gyermekrajz, még a legegyszerűbbnek tűnő is, teljesen tudattalanul a gyermek lelkéből indul ki. Ezért soha ne minősítsük azt! Ne állítsunk fel követelményeket, hogy a gyermek mit és hogyan rajzoljon! Bánjunk a rajzokkal tapintatosan, hiszen általuk a gyermek lelkébe nyerhetünk bepillantást! Becsüljük meg, hogy a rajzokon keresztül újra és újra feltárulhat előttünk – sokszor a felnőttek által már régen elfeledett – gyermeki lét varázslatos világa.
A mozgás, a zene és a tánc lélekfelszabadító erejéhez hasonlóan a rajzolás és a festés is oldja a szorongásokat, és felszínre segíti az esetlegesen elfojtott érzelmeket és vágyakat. A gyermekrajzok elemzésével sok mindent megtudhatunk gyermekeinkről és mélyebben megismerhetjük őket. Olyan rejtett információkat kaphatunk a személyiségükről, amit szavakkal még nem tudnak, vagy nem akarnak nekünk elmondani.
Ismerkedés a rajzolással
Egy éves kor körül elég éretté válik a kicsik kar- és kézmozgása ahhoz, hogy vastag, hengeres, szélesen nyomot hagyó és puhán kenődő krétát adjunk a kezükbe. A színek legyenek minél erősebbek és egymástól teljesen eltérőek. A kisgyermek a vastag krétát még mind az öt ujjával ragadja meg. Rajzolás közben a csuklója még nem hajlik rugalmasan és a mozdulatban még szinte az egész testével részt vesz. Majdnem merev karral húzza az egyenes vonalakat és ütögetve, döfködve pontokat firkál. Ekkor legjobb, ha függőleges felületre – táblára, kerítésre, falra – rajzol. A rajzolás inkább a mozgás örömét nyújtja számára, de közben megtapasztalja, hogy a rajzeszközzel hogyan hagyhat nyomot a különböző felületeken.
Minél többször gyakorolhat, annál hamarabb megérti a helyzetet. Firkálás közben megtanulja folyamatosan vezetni a vonalakat és azt, hogy a mozdulatai igazodjanak a rajzfelület nagyságához. Ilyenkor legyünk mellette, osztozzunk az örömében, a sikerében. Ragadjunk mi is krétát és alkossunk együtt, mutassunk gyermekünknek példát. Mindig hagyjuk, hogy belerajzoljon vagy kiegészítse a mi rajzunkat is. Magyarázattal vagy akár mesével kísérjük a rajzolást, így értessük meg vele, hogy a vonalak és pontok hálózata jelentéssel bír.
A cikk folytatása itt olvasható: gyermekmozgasfejlesztes.hu
Utolsó kommentek