A közös játék megfelelő érzelmi érettséget és számos képességet igényel. Gyermekünk szép lassan fogja elsajátítani a fortélyait.
A gyerekek nagyjából kétéves korukig nem igazán játszanak együtt más gyerekekkel. Párhuzamosan, egymás mellett ugyan lelkesen eljátszhatnak, ami néha egy-egy társas pillanatot is magában foglalhat (például kiveszik egymás kezéből a homokozólapátot), de ez még nem közös játék. Tényleges együttműködésre, barátságok formálódására még nem állnak készen ennél fiatalabb életkorban - mert ezekhez számos képesség (odafigyelés, reagálás, megosztás, érzelmek megértése) szükséges, ezek pedig lassabban fejlődnek csak ki. Egyéves korukban például a gyerekek még azt sem tudják, hogy egy másik gyerek mérges lesz, ha kiveszik a kezéből a játékát.
De a gyerektársaság már korábban is fontos, mert az idáig vezető utat nagyban megkönnyíti, ha a gyerek látja, hogy más, nála olykor valamivel idősebb társai (ebben az időszakban már néhány pluszhónap is nagyon sokat számíthat) hogyan viselkednek és kommunikálnak a többi gyerekkel: hogyan kérnek el játékokat, hogyan reagálnak a másik sikereire, kudarcaira, vagy miként kezelik a konfliktusokat.
Képzelt és hús-vér barátok
A valódi közös játék, a jelentéssel teli kapcsolatok a kortársakkal még kétéves kor után is csak szép fokozatosan alakulnak ki. Eleinte általában azt láthatjuk, hogy gyermekünk ugyan már nagyon lelkesen keresi a kortársai társaságát, de még nem képes megosztani velük a játékait: hiszen az adott pillanatban él, így számára a "rövid időre kölcsönadás" koncepciója lényegében értelmezhetetlen. Ez csak lassan, hónapok alatt, gyakran visszaesésekkel változik majd meg.
A cikk folytatása itt olvasható: babaszoba.hu
Utolsó kommentek