Az egészen kicsi babával könnyebb nyaralni menni, ő még szívesen elnézelődik bárhol, alszik a babakocsiban, a kendőben, simán lehet aktív nyaralást is tervezni, városnézést, túrázást. Amire ügyelni kell, hogy a szokott napirendje ne boruljon fel teljes mértékben, legyen lehetősége kipihenni magát napközben a szokott időben, igény szerint ehessen, este időben az ágyba kerüljön.

Ugyanakkor azt is el kell fogadni, hogy ha gyerekkel nyaralsz, többé nem lesz olyan a nyaralás, mint azelőtt, nem fogsz tudni órákat olvasgatni vagy aludni a strandon. A legjobban akkor fog sikerülni a dolog, ha a kicsikhez igazítod a nyaralást, olyan programokat választasz, olyan helyekre, mentek, amit ők is élveznek, ha ők jól vannak, te is jól érzed majd magad.

Hiszen miben is fáradunk ki a mindennapokban?

1. Abban, hogy kötött programok vannak, rohanni kell egyik helyről a másikra, az egyik gyereket oviba viszed, a másikkal oda kell érni a gyerekorvoshoz, el kell érni a buszt, le kell adni a papírt és a többi. Már önmagában az is pihentető, ha ezek a kényszerek nincsenek, hanem “csak úgy” együtt tudtok lenni, azt csinálni, amihez éppen kedvetek van, teljes figyelemmel tudtok fordulni egymás felé, bőven van idő a közös játékra, nincs ott a nyomás, hogy “muszáj 7-kor befejezni, mert különben nem jutunk el időben fürdeni, ezért később fekszenek le a gyerekek, később alszanak el, reggel nem tudnak felkelni és már el is késtünk”.

2. A hétköznapok huzavonája is fárasztó: “öltözz már, gyere, induljunk, rakj rendet!” és a többi hasonló. A nyaralás alatt anya kicsit visstahúzódhat a “közlekedési rendőr” szerepből és pihenhet kicsit.

Éppen ezért a legjobb nyaralás az, amit nem zsúfolunk tele kötöttségekkel, programokkal, amiben visszahúzódunk attól, hogy mindent mi intézzünk, mindenkit mi irányítsunk. Semmi nem történik, ha fél órával később érünk le a strandra vagy ha lassabban öltözik a gyerek vagy ha nem kell költögetni a gyerekeket reggel.

1. Alvás…

A gyerekek alvásánál két változat szokott előfordulni a nyaralás alatt.
Az első verzió, hogy az otthon rosszul alvó gyerek jobban alszik a nyaralás alatt, mert sok új inger éri és elfárad (Hurrá!).

A másik változat, hogy megviseli a változás a kicsit és gyakrabban kel fel (akkor is, ha otthon már nagyjából jól aludt). Itt a fő teendőnk az, hogy segítsünk a kicsinek visszanyerni a biztonságérzetét és segítsünk nappal kipihenni magát (a túlságosan mozgalmas programok kihatnak az éjszakákra is):

• Igyekezzünk biztosítani a nappali pihenést (Amikor álmos a baba, hadd aludjon! Nem kell mindenképpen hazavinni és kiságyba fektetni, de lehetőség szerint nyugodt helyen tudja kipihenni magát. A strandra is vihetünk ki sátrat, kiránduláson altathatjuk kendőben, kocsiban.) Amikor már csak 1x alszik a kicsi napközben az az egy alkalom legyen szent és sérthetetlen, eköré igyekezzünk szervezni a napot.
  • Ha a kicsi hajlamos túlpörögni, már nyűgös, álmos, semmi se jó neki, de még mindig nem tud aludni először az ellazulásban segítsünk neki, ne altatni próbáljuk (azellen úgyis tiltakozni fog majd)! Meseolvasás, összebújás a nagyágyon és beszélgetés a nap eseményeiről, éneklés, képnézegetés (akár végignézhetitek az aznapi fotókat, hogy hol jártatok, mit csináltatok) vagy akár egy kis esti rajzolgatás a nyaralással kapcsolatban (segít feldolgozni a sok új élményt)
  • A nyaralás alatt bőven van lehetőség apát is bevonni az esti rutinba, ő is mesélhet egy mesét vagy résztvehet a fürdetésben, addig is pihenhetsz és a kicsi biztonságérzetének megteremtésében is sokat segíthet.
  • Ha nagyon gyakran kel a kicsi, gyakran mindenki számára pihentetőbb, ha magunk mellé vesszük, miután felébredt és együtt alszunk tovább.

2. Mindenkinek legyen énideje!

A nyaralás alatt az egész család nyaral. Szervezzétek úgy a napokat, hogy mindkettőtöknek, apának és anyának is jusson ideje a saját kedvteléseire is. Osszátok be, ki vigyáz a gyerekekre, amíg a másik elmegy sportolni vagy olvasna egy kicsit, ne az legyen az alap, hogy anya intéz mindent, apa pedig pihen.

Az énidő mellett legyen közös idő is! Nincs is jobb annál, mint amikor végre ágyba kerültek a gyerekek és kettesben is nyaralhattok kicsit

A cikk folytatása itt olvasható: kismamablog.hu